De Molentocht op de Rottemeren

Het verhaal van “De Molentocht”, op de Rottemeren.

Schaatstocht Rottemeren

In de strenge winter van 1979 begon in het Zuidhollandse Zevenhuizen een mooie traditie. Vier dagen na de 200 kilometermarathon op het Veluwemeer, werd op de Rottemeren een wedstrijd over 200 kilometer georganiseerd. Initiatiefnemer was Klaas Verwey, een hartstochtelijk schaatsliefhebber uit het dorp, die al jaren actief was als sponsor van tal van rijders als sprinter Jan Bazen, Ria Visser en marathonrijders als Rien de Roon en Jan van Capelle. Toen in 1979 voor het eerst sinds zestien jaar weer wedstrijden over 200 kilometer konden worden gereden, vond Verwey de ijsclub Zevenhuizen bereid om ook op de uitgestrekte Rottemeren zo’n wedstrijd te organiseren.

Alle toppers stonden aan de start en Dries van Wijhe uit Oldebroek won net als vier dagen eerder op het Veluwemeer. Dit keer na een verbeten strijd met Jos Niesten uit Heemskerk, die de wedstrijd in 1982 en 1985 zou winnen en in 1986 nog eens als tweede zou eindigen achter Elfstedenwinnaar Evert van Benthem.

In 1997 koos de organisatie voor een wedstrijd over 120 kilometer, waarin Hans Pieterse uit Diemen de sterkste was. Hij won dat jaar ook de Unox Klassieker Cup. Met vijf organisaties over 200 kilometer is de Rottemerentocht in ons land de meest gereden wedstrijd over deze afstand na de Elfstedentocht.